راهنمای خرید آچار بکس بادی : چه نوع بکس بادی باید خرید کنم؟

در هنگام خرید بکس بادی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ قیمت حدودی بکس بادی چقدر است؟ آیا بکس بادی قابلیت تعمیر دارند؟ از کجا بفهمیم بکس بادی که تهیه می کنیم جنس اصلی هست یا نه؟
تعدادی از سوالاتی که در هنگام خرید ذهن خریدار را به خود درگیر میکنید، در ادامه قصد داریم به همه سوالاتی که در ذهن شماست و بتونید بهترین انتخاب را داشته باشید پاسخ دهیم. قبل از اینکه بخوایم این سوالات رو پاسخ بدیم بهتر یه توضیح مختصری راجبه بکس بادی و کاربردش بدیم.

بکس بادی چیست؟

بکس بادی ( که با نام های ایمپکتور، تفنگ ضربه ای، آچار بادی و آچار ضربه ای نیز شناخته می شود.) یک نوع آچار با قدرت بالا است که گونه ای طراحی شده که بیشترین گشتاور خروجی در قبال کمترین تلاش کاربر را داشته باشد. که اولین بار توسط آقای Robert H اهل کشور هند ساخته و طراحی شده است.
هوای فشرده از طریق ورودی وارد بکس بادی شده با برخورد به پره های داخلی باعث ایجاد حرکت دورانی می شود. نیروی باد ابتدا باعث چرخش وزنه داخلی بکس بادی (چکش) می شود سپس این نیرو از طریق شفت به خروجی منتقل می گردد. به دلیل قدرت بالا در صنایع مختلف از جمله تعمیرگاه ها، تعمیر و نگه داری تجهیزات سنگین راه سازی، کارگاه های مونتاژ، پروژه های ساخت و ساز عظیم و خیلی از صنایع بزرک دیگر کاربرد دارد. اگرچه اکثر این آچارها از نیروی باد برای چرخش استفاده می شود. اما از نیروی هیدرولیک و برق نیز به عنوان منبع تامین انرژی اولیه استفاده می شود. امروز مدل های شارژی در دنیا بسیار محبوب و روز به روز در حال پیشرفت است.
درایو خروجی بکس بادی از سایز استاندارد ۱/۴ تا ۳ اینچ ساخته می شود، که متداول ترین آنها ۱/۲ ، ۳/۴ و ۱ اینچ است.

بکس بادی چگونه کار می کند؟

تصور کنید می خواهید یک پیچ یا مهره که زنگ زده و یا خیلی سفت است را با آچار دستی باز کنید، با اعمال کل نیروی دست ممکن است این پیچ شل نشود ولی اگر با چکش به صورت متناوب به دسته آچار ضربه بزنید بعد از چند ضربه متناوب و پی در پی، مهره زنگ زده شل شده و به راحتی باز می شود. مکانیزم عملکرد آچار ضربه ای (impact wrench) مشابه همین کار است. که در ادامه سعی می کنیم به صورت مفصل توضیح بدیم.

مشاهده   گیربکس‌ دوکلاچه (DCT) چیست؟ مزایا و معایب

هوای فشرده از طریق کمپرسور باد تامین و به داخل بکس بادی وارد می شود. نیروی باد باعث به حرکت در آمدن پره های روتور یا همان موتور اصلی می گردد. در صورتی که هیچ مقاومتی سر راه شفت خروجی نباشد و یا نیروی تولید شده از حرکت روتور برای باز کردن پیچ کافی باشد. قسمت چکش و محفظه ای که چکش درون آن قرار می گیرد قفل شده و با هم حرکت می کند. تا اینجای کار بکس بادی عملا شبیه یک پیچ گوشتی عمل می کند اما آنچه بکس بادی را خاص می کند مکانیزم چکش و ضربه زن آن است.

موتور بکس بادی

در صورت که شفت خروجی گیر کند مکانیزم ضربه زن فعال می شود. بدین صورت که چکش نیروی چرخشی را در خود ذخیره کرده و با آزاد شدن ناگهانی و ضربه زدن باعث حرکات مقطعی خروجی می شود. هنگامی که ضربه وارد می شود، شفت خروجی به میزان کمی چرخیده و دوباره گیر می کند دوباره حرکت چکش تکرار می شود و این عمل به صورت متناوب آنقدر تکرار می شود تا پیچ شل شده و شفت خروجی گیر نکند.

در صورتی که به شفت خروجی نگاه کنید متوجه می شوید که حرکت آن پیوسته نیست، یک حرکت کوچک که به صورت متناوب تکرار می شود. از لحظه ای که شفت بکس بادی درگیر می شود، به طور معمول به ۳ تا ۵ ثانیه زمان نیاز است که بکس بادی به حداکثر میزان گشتاور خروجی خود برسد. مقدار انرژی که بکس بادی در هر ضربه وارد می کند رابطه مستقیمی با سرعت گردش روتور دارد، که در صورت درگیر بودن شفت بکس بادی با مهره، برای اینکه روتور به حداکثر سرعت گردش خود برسد باید زمانی که در بالا ذکر شد به آن فرصت داد.

مشاهده  کاور بدنه خودرو با بالاترین کیفیت | تخفیف ویژه

آچار بکس بادی بخریم یا برقی ؟

موتور بکس بادی آچا بکس بادی یا آچار بکس برقی

این سوال خیلی چالشی است و برای پاسخ دادن به آن باید پارامترهای زیادی را در نظر بگیریم که شاید مهم ترین آن قیمت بکس بادی است. برای استفاده از بکس بادی حتما نیاز به کمپرسور و پمپ باد نسبتا بزرگ است. در صورتی بکس برقی نیازی به کمرسور باد و شیلنگ ندارد. در صورتی که از بکس برقی استفاده کنید در هزینه خرید پمپ باد صرفه جویی می شود. پارامتر دیگری که باید حتما مد نظر قرار داد قیمت بکس بادی است که در مدل های بادی تقریبا قیمت آن ها نصف آچار بکس برقی است. با توجه به اینکه تقریبا همه ی تعمیرگاه ها و کارگاه های بزرگ نیاز به پمپ باد دارند استفاده از آچار بکس بادی به صرفه تر است. البته اشاره به این نکته که با توجه به شرایط ارزی کشور ما استفاده از بکس برقی برند های معروف برای خیلی از تعمیرگاه ها منطقی به نظر نمی رسد.یکی از دیگه از پارامترهایی که خیلی مهم است طول عمر آچار بکس است، با توجه به سادگی مکانیزم آچار بکس بادی به طور معمول این محصولات دارای طول عمر بیشتر و هزینه نگه داری پایین تری نسبت به نمونه برقی هستند. همچنین در دو تا نمونه برقی و بادی با قدرت خروجی برابر، معمولا بادی دارای وزن پایین تری است. با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد استفاده از آچار بکس بادی منطقی تر به نظر می رسد.

چه سایز آچار بکس بادی انتخاب کنیم ؟

آچار بکس بادی معمولا در سه سایز ۱ – ۳/۴ – ۱/۲ اینچ استفاده می شود و با توجه به کاربرد باید سایز آن را انتخاب کرد. به طور معمول برای تعمیرات خودروهای سبک و سواری از سایز ۱/۲ اینچ، برای خودروهای نیمه سنگین از ۳/۴ اینچ و برای خودروهای سنگین از سایز ۱ اینچ استفاده می شود. برای استفاده از آچار بکس بر اساس گتشاور خروجی می توان از جدول زیر استفاده کرد.

جدول انتخاب سایز آچار بکس بادی

درباره ی کورش

مطلب پیشنهادی

پلوس چرخ

پلوس چرخ خودرو چیست؟ عوامل خرابی آن کدام اند؟

پلوس چیست ؟ چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟ اجزای اصلی پلوس کدامند؟ سرپلوس …

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک چیست؟ چگونه کار میکند؟

گیربکس اتوماتیک چیست ؟ در خودروها برای انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل و چرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *