یکشنبه , فروردین ۴ ۱۳۹۸
خانه / اطلاعات خودرو /  گیربکس‌ دوکلاچه (DCT) چیست؟ مزایا و معایب

 گیربکس‌ دوکلاچه (DCT) چیست؟ مزایا و معایب

۰%

امتیاز کاربران: ۴.۶۵ ( ۱ رای)

گیربکس دوکلاچه (Dual-clutch transmission) از بروزترین سیستم های تغییر گشتاور مورد استفاده در خودرو ها می باشد. در گذشته از جعبه دنده تنها به منظور تغییر گشتاور خروجی از موتور به صورت ساده استفاده می کردند. اما با رشد تکنولوژی و به مرور زمان انواع پیشرفته تر این سیستم ها معرفی و مورد استفاده قرار گرفتند. و در خودرو ها بر حسب کاربرد از گیربکس مناسب خود استفاده شد.

به طور مثال گیربکس ها در ظهور خودروها به صورت دستی بوده و راننده ها با استفاده از کلاچ و به صورت دستی دنده را عوض می کردند. رفته رفته سیستم های اتوماتیک که به صورت اتوماتیک دنده را عوض می کنند جای جعبه دنده دستی را گرفتند.

انواع گیربکس ها

بیشتر افراد با دو نوع گیربکس مرسوم خودروها آشنایی دارند؛

  • جعبه دنده دستی
  • جعبه دنده اتوماتیک

همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، در نوع دستی راننده با فشردن پدال کلاچ و استفاده از دسته‌دنده‌ی موجود در کنسول مرکزی کابین خودرو، به‌صورت دستی تعویض دنده می‌کند. در نوع اتوماتیک یا خودکار، پدال کلاچ وجود ندارد و راننده فقط با گاز و ترمز سر و کار دارد. مبدل گشتاور و کلاچ به‌دور از چشم راننده انجام وظیفه می‌کنند تا سواری راحت نصیب سرنشینان شود.

بیشتر راننده هایی که عاشق رانندگی هستند و تمایل به خودرو ارزان تر دارند از ترجیح به استفاده از خودرو با گیربکس دستی هستند. اما سیستم اتوماتیک برای رانندگان تازه کار و یا کسانی که به راحتی رانندگی اهمیت می دهند پیشنهاد می شود. همچنین میزان مصرف سوخت خودرو با گیربکس اتوماتیک کمتر می باشد.

 

گیربکس دو کلاچه BMWسیستم دیگری که مابین سیستم های مبدل گشتاور دستی و اتوماتیک قرار می گیرد گیربکس های نیمه اتوماتیک یا دوکلاچه می باشد. این گیربکس ها بیشتر در ماشین های مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن در خودرو معمولی فناوری جدید می باشد.

گیربکس دوکلاچه چیست؟

گیربکس دوکلاچه یک سیستم مابین دستی و اتوماتیک است. ساختمان این گیربکس ها بسیار شبیه به جعبه دنده های دستی و پیچیدگی اتوماتیک را ندارد.

قبل از معرفی کامل این گیربکس ها برای اطلاع از کارکرد آنها از یک مثال ساده استفاده می کنیم.

گیربکس دوکلاچه شکل را در نظر بگیرید که سیستم انتقال و تغییر گشتاور دارای دو سیستم موازی است، فرض کنیم مسیر A دارای دنده های زوج و مسیر B دارای دنده های فرد باشد. هر مسیر دارای یک کلاچ است که به صورت همزمان درگیر نمی شوند. یعنی با درگیر شدن مسیر A مسیر B غیرفعال است و بالعکس.

در شروع حرکت گیربکس مسیر A در دنده یک قرار میگیرد، به محض رها کردن ترمز و خودرو با دنده ی یک شروع به حرکت می کند. همزمان مسیر B دنده دو را آماده درگیرشدن می کند. به محض رسیدن دور خودرو مسیر A قطع و مسیر B وصل می گردد. خودرو با دنده دو حرکت می کند و به همین ترتیب ادامه پیدا می کند. برای دنده ی معکوس همین مسیر طی می شود.

در ساختمان گیربکس دوکلاچه از شفت های موازی و دو سیستم کلاچ استفاده می شود. در زیر تصویر یک جعبه دنده دوکلاچه را مبینید.

تصویر واقعی گیربکس دو کلاچه

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

موتور وانکل- موتور دورانی

موتور وانکل موتور وانکل یا موتور دورانی زير مجموعه موتورهای احتراق داخلی می باشد. اما …

خودرو هیبرید

خودرو هیبریدی

مقدمه خودرو هيبريدی (Hybrid Vehicles) خودروهای هیبریدی یا به عبارتی دیگر خودرو با سوخت فسیلی-الکتریکی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
Loading...