سه شنبه , آبان ۲۱ ۱۳۹۸
خانه / اطلاعات خودرو / پلوس چرخ خودرو چیست؟ عوامل خرابی آن کدام اند؟

پلوس چرخ خودرو چیست؟ عوامل خرابی آن کدام اند؟

پلوس (Driving Shaft) یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت در خودروهای FWD (خودروهای دیفرانسیل جلو) است که وظیفه ی انتقال گشتاور از دیفرانسیل به چرخ های جلوی خودرو را بر عهده دارد.

نیروی تولیدی موتور، از طریق گیربکس و دیفرانسیل، با استفاده از میله ای از داخل دیفرانسیل به دو چرخ منتقل میگردد پلوس نام دارد که طول های متفاوتی دارند. در خودروهای دیفرانسیل عقب (محرک عقب) نیرو ابتدا با استفاده از گاردان به دیفرانسیل منتقل شده و سپس با استفاده از پلوس به چرخ ها منتقل میگردد.

شماتیک پلوس خودرو

 

که دارای دو مفصل کروی و سه شاخ می باشد و چنانچه این دو مفصل دارای تلرانس مجاز نباشند و دچار لقی گردند، عمل انتقال گشتاور از دیفرانسیل به چرخ ها به صورت مطلوب انجام نمی گیرد.

اجزای پلوس

 

اجزای پلوس

سرپلوس

سرپلوس قطعه‌ای است که پلوس را به چرخ متصل می‌کند و نقشی اساسی در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا می‌کند؛ از این‌رو بهتر است برای انتخاب این قطعه کیفیت را مد نظر قرار دهید.

سرپلوس

مشعلی پلوس

مشعلی پلوس قطعه ای است که در گیربکس قرار می‌گیرد و به‌ وسیله قطعه‌ای به نام سه شاخ پلوس که در درون سر گیربکس  قرار دارد به رابط پلوس متصل می‌شود.

نشانه های خرابی مشعلی

  • در هنگام حرکت، خودرو دارای لرزش باشد.
  • هنگامی‌ که خودرو در حالت خلاص است از گیربکس صداهای زیادی به گوشتان برسد.
  • جا نرفتن دنده خودرو می‌تواند تا حدودی نشانگر خرابی آن باشد.
  • به گوش رسیدن صدای سایش

 

مشعلی پلوس

گردگیر پلوس

گردگیر قطعه ای است که وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات داخلی در برابر ریزگردها و غبار و گردهای موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده و یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است.

مشاهده  خودرو هیبریدی

یکی از مهمترین قطعات سیستم جلوبندی اتومبیل پلوس می باشد که وظیفه منتقل کردن نیروی حرکتی از موتور به تایرها را دارد که در این قطعه مهمترین عامل که باعث از بین رفتن آن می شود خرابی گردگیر است.

گردگیر پلوس

این نوع گردگیر مابین چرخ و گیربکس نصب می گردد در ناحیه ای که نیرو در حال انتقال است. به دلیل مکان قرارگیری گردگیر در سیستم خودرو و ارتباط مستقیم آن با گیرس موجود در گیربکس بسیار حساس بوده و بعد از مدتی از بین می رود و فاسد می شود که این فاسد شدن منجر به آسیب های جدی تر در قطعه و پارگی آن می شود که در نهایت باعث پس دادن گیریس می شود و همچنین باعث قفل کردن موتور و از بین رفتن آن می شود. گردگیرها در بعضی اوقات به آب بندی خودرو کمک می کند.

سه شاخ پلوس پلوس

خرابی بلبرینگ سه شاخه به صورت ضربه های متوالی به موتور بروز میکنه که نشانه اش تکانهای دسته دنده در سرعت پائین و لرزش ماشین در سرعتهای بالا هست که اگر به دادش نرسید دسته موتور ها رو خیلی زود از بین میبره.
صدائی که در عقب و جلو کردن پلوس به گوش میرسه ناشی از برخورد انتهای میله پولوس با مشعلی هست که اگر فنر داخلش باشه این صدا کمتر به گوش میرسه و چندان ربطی به خرابی نداره. وقتی پلوس نصب شده و در حال کار هست ، چون از دوطرف مهار شده حرکت طولیش در حدی نیست که این برخورد پیش بیاد و صدا نمیده.

مشاهده  موتور وانکل- موتور دورانی

سه شاخه پلوس

تراشکاری سر پلوس ماشینهائی که قطعات یدکی کمیاب و گران دارند مقرون به صرفه هست ولی مثل یک سر پلوس نو عمر نمیکنه. برای پراید با توجه به قیمت سرپلوس نو ، تراشکاری توجیه نداره ضمن این که به علت تراش خوردن سطح آبکاری شده ، مقاومت قطعه در برابر سایش به مراتب کمتر از قبل هست و دیر یا زود باید قطعه نو تهیه کنید.

 

 

User Rating: ۵ ( ۱ votes)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *