خانه / اطلاعات خودرو / پلوس چرخ خودرو چیست؟ عوامل خرابی آن کدام اند؟

پلوس چرخ خودرو چیست؟ عوامل خرابی آن کدام اند؟

پلوس (Driving Shaft) یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت در خودروهای FWD (خودروهای دیفرانسیل جلو) است که وظیفه ی انتقال گشتاور از دیفرانسیل به چرخ های جلوی خودرو را بر عهده دارد.

نیروی تولیدی موتور، از طریق گیربکس و دیفرانسیل( که وظیفه تنظیم دور چرخ ها را به عهده دارد)، با استفاده از میله ای از داخل دیفرانسیل به دو چرخ منتقل میگردد پلوس نام دارد که طول های متفاوتی دارند. در خودروهای دیفرانسیل عقب (محرک عقب) نیرو ابتدا با استفاده از گاردان به دیفرانسیل منتقل شده و سپس با استفاده از پلوس به چرخ ها منتقل میگردد.

شماتیک پلوس خودرو

 

که دارای دو مفصل کروی و سه شاخ می باشد و چنانچه این دو مفصل دارای تلرانس مجاز نباشند و دچار لقی گردند، عمل انتقال گشتاور از دیفرانسیل به چرخ ها به صورت مطلوب انجام نمی گیرد.

اجزای پلوس

 

اجزای اصلی پلوس

سرپلوس

سرپلوس قطعه ای است که پلوس را به چرخ ها متصل کرده و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا می کند. در انتهای پلوس قسمتی که به چرخ‌ها متصل می‌شود باید متحرکت باشد تا هنگام عبور خودرو در جاده‌ها و پیچ‌وخم‌های آن و هنگام پیچیدن و دور زدن خودرو نرم باشد و حرکت کند تا شکسته نشود به همین دلیل از سرپلوس جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می‌شود

علایم خرابی سرپلوس

  • هنگامی‌که در چرخیدن و دور زدن از چرخ‌ها صدای تق‌تق به گوشتان رسید بدانید که سرپلوس خودروی شما خراب‌شده است. فرمان خودرو را تا آخر به سمت چپ یا به سمت راست بچرخانید و دور بزنید اگر صدای تق‌تق شنیدید سرپلوس همان سمت خودرو خراب است و باید بررسی شود اگر به هر دو سمت چرخیدید و از هر دو سمت همان صدای تق‌تق به گوشتان رسید پس هر دو سرپلوس چپ و راست خراب است.
  • اگر در هنگام حرکت خودرو و در سرعت‌بالا احساس کردید که اتاق خودرو و یا دسته‌ی دنده خودروی شما دچار لرزش شده است بهتر است پلوس خودروی خود را چک کنید.
  • گاهی هم پیش می‌آید که وقتی بر روی پدال گاز فشار می‌آورید و یا هنگام کم کردن فشار پایتان از روی پدال گاز متوجه تقه هایی می‌شوید که از دیگر علائم خرابی سرپلوس می‌تواند باشد.
مشاهده  افزایش توان خودرو به روش تیونینگ

علت‌های خرابی سرپلوس

  • با پاره شدن گردگیر پلوس به‌سرعت سرپلوس خراب می‌شوند به یاد داشته باشید که همیشه گردگیرها رو چک کنید تا در صورت پارگی سریعاً اقدام به تعویض آن‌ها کنید تا مانع از خرابی سرپلوس ها شوید.
  • با شل شدن پیچ‌های سرپلوس
  • هنگامی‌که کلاچ خودرو را به هنگام تعویض دنده سریع رها می‌کنید باعث ضربه زدن به خودرو می‌شوید و باید منتظر خراب شدن پلوس و سر پلوس خودروی خود شوید.
  • اگر خودرویی و یا وسیله‌ای بیشتر از وزن خودروی خود بکسل کنید به سرپلوس و پلوس خودروی خود فشار می‌آورید.
  • در صورت نبودن واسگازین در گیربکس
  • انجام حرکات نمایشی مانند take off کردن
  • دنده دادن نادرست در هنگام حرکت خودرو
  • هنگامی‌که با استارت زدن خودرو روشن نمی‌شود و شما با دنده دو گذاشتن خودرو و هل دادن آن اقدام به رها کردن کلاچ می‌کنید و خودرو را روشن می‌کنید باعث آسیب‌رسانی به پلوس و سرپلوس می‌کنید.

 

سرپلوس

مشعلی

مشعلی پلوس قطعه ای است که در انتهای گیربکس قرار گرفته و با اتصال به سه شاخ پلوس که داخل قسمت داخلی گیربکس قرار میگیرد، به پلوس متصل می شود.

نشانه های خرابی مشعلی

  • در هنگام حرکت، خودرو دارای لرزش باشد.
  • هنگامی‌ که خودرو در حالت خلاص است از گیربکس صداهای زیادی به گوشتان برسد.
  • جا نرفتن دنده خودرو می‌تواند تا حدودی نشانگر خرابی آن باشد.
  • به گوش رسیدن صدای سایش

 

مشعلی

گردگیر

گردگیر پلوس قطعه ای است که وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هوا است که شامل قطعاتی می شود که روغن کاری شده یا گیریس کاری شده اند و بابت جلوگیری از پس دادن روغن موجود در قطعات است.

مشاهده  قبل از نصب کاور بدنه خودرو حتما بخوانید!

گردگیر پلوس

این نوع گردگیر مابین چرخ و گیربکس نصب می گردد در ناحیه ای که نیرو در حال انتقال است. به دلیل مکان قرارگیری گردگیر در سیستم خودرو و ارتباط مستقیم آن با گیرس موجود در گیربکس بسیار حساس بوده و بعد از مدتی از بین می رود و فاسد می شود که این فاسد شدن منجر به آسیب های جدی تر در قطعه و پارگی آن می شود که در نهایت باعث پس دادن گیریس می شود و همچنین باعث قفل کردن موتور و از بین رفتن آن می شود.

قبل از نصب کاور بدنه خودرو حتما بخوانید!

سه شاخ

خرابی بلبرینگ سه شاخه پلوس  به صورت ضربه های متوالی به موتور بروز میکنه که نشانه اش تکان های دسته دنده در سرعت پایین و لرزش ماشین در سرعتهای بالا هست که اگر به دادش نرسید دسته موتور ها رو خیلی زود از بین میبره.
صدایی که در عقب و جلو کردن پلوس به گوش میرسه ناشی از برخورد انتهای میله پلوس با مشعلی است که اگر فنر داخلش باشه این صدا کمتر به گوش میرسه و چندان ربطی به خرابی ندارد.

سه شاخه

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *